۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲

بازگشت سنگسار به قانون مجازات اسلامی

با وجود حذف مجازات سنگسار برای زنای محصنه توسط قوه قضائیه و جایگزین کردن آن با مجازات "سلب حیات"، این واژه دوباره از سوی شورای نگهبان به قانون مجازات اسلامی برگردانده شد.
شورای نگهبان در اقدامی که از سوی یکی از معاونان قوه قضائیه، غیرقانونی خوانده شده اقدام به تغییر قانون مجازات اسلامی کرده و واژه "سنگسار" را که به جای آن "سلب حیات" گذاشته شده بود به متن این قانون باز گردانده است.
ظاهرا تمام ۹ ماهی که این لایحه برای تایید نهایی در دست شورای نگهبان بوده، جدال بین مجلس و قوه قضائیه و شورای نگهبان بر سر مجازات زنای محصنه جریان داشته است.
بر اساس لایحه‌ای که قوه قضائیه به مجلس ارائه داده بود، مجازات سنگسار از قانون حذف و به جای آن "سلب حیات" قرار گرفته بود. هرچند این تغییر ناچیز نیز نتیجه این مجازات را تغییر نمی‌داد و در نهایت فرد متاهلی که وارد رابطه خارج از ازدواج شود، محکوم به مرگ است اما روش اجرای مرگ او دیگر نمی‌توانست سنگسار باشد.
این قانون نیز البته مورد اعتراض فعالان حقوق بشر، زنان و حقوقدانان بود چرا که علاوه بر اینکه برای یک رابطه جنسی مجازات مرگ تعیین کرده، دست قاضی را نیز برای تعیین نوع مرگ باز گذاشته بود.
اینک با نظر شورای نگهبان اما مجازات سنگسار همچنان قانونی است.

منبع: دویچه وله

افشاگری هوتن کیان , وکیل زندانی در رابطه با شکنجه , اعدام و سنگسار در زندان تبریز



هوتن کیان , وکیل سکینه آشتیانی و نویسنده یک مقاله پژوهشی در نفی سنگسار میباشد که تنها یک روز پس از ارائه مقاله اش   که در دفاع  و پیگیری پرونده‌ موکلش تهیه شده بود؛ با حکم شعبه ۴ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز بازداشت میشود
گفته میشود که آقای کیان در این مقاله  به نفی صریح  نظریات آیت الله خمینی (رهبر سابق جمهوری اسلامی) پرداخته و حتی مشاجره لفظی شدیدی ما بین وی و آقای محسنی اژه‌ای در خصوص اطاله دادرسی پرونده‌های خودش صورت می‌گیرد