۲۲ آبان ۱۳۹۲

تجمع۲۰ کارگردان بین المللی در مقابل سفارت ایران در استکهلم

استکهلمیان – قبل از ظهر روز سه شنبه ۱۲ نوامبر شهر استکهلم شاهد اعتراضی کم نظیر به نقض آزادی بیان در ایران بود.
در این روز ۲۰ کارگردان بین المللی که جهت شرکت در جشنواره فیلم استکهلم در پایتخت سوئد بسر می برند با وجود بارندگی شدید در مقابل درب ورودی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جزیره لیدینگو در حومه استکهلم اجتماع کردند تا نسبت به ممنوع الخروج کردن محمد رسول اف کارگردلن ایرانی اعتراض کنند.
فیلم “دست نوشته‌ها نمی سوزند” ساخته این کارگردان ایرانی از فیلمهای حاضر در جشنواره فیلم استکهلم است.
“شان گولت” فیلمساز برجسسته آمریکایی و “طارق صالح” کارگردان سرشناس سوئدی از جمله حاضران در تجمع اعتراضی روز سه شنبه در مقابل سقارت ایران در استکهلم بودند.
از چپ به راست:‌شان گولت کارگردان آمریکایی, گیت شینیوس رئیس جشنواره فیلم استکهلم کریستینا اوبری فیلمساز و طارق صالح فیلمساز سوئدی در مقابل درب ورودی سفارت ایران در استکهلم
کارگردانان معترض چشمان خود را در اشاره به فیلم “دست نوشته‌ها نمی سوزند” این کارگردان ایرانی بسته بودند. طارق صالح در این رابطه به تلویزیون سوئد گفت:
- استفاده از چشم بند, اعتراضی سمبلیک و دو جانبه نسبت به حق دیدن فیلم و نیز وضعیت فعلی محمد رسول اف است. من خودم دارای تبار خاورمیانه‌ای هستم و چنانچه در وضعیتی مانند محمد رسول اف گرفتار می آمدم انتظار حمایت از همکارانم را می داشتم.
تجمع اعتراضی این ۲۰ کارگردان بین المللی در مقابل سفارت ایران در استکهلم بازتابی گسترده در محافل و رسانه‌های فرهنگی سوئد و اروپا یافت.
دستنوشته‌ها نمی سوزند فیلم “دستنشوته‌ها نمی سوزند” به کارگردانی محمد رسول اف تنها فیلم بلند یک کارگردان ایرانی در بیست و چهارمین جشنواره فیلم استکهلم خواهد بود. این فیلم درامی است درباره قتل‌های زنجیره‌ای و کشتار نویسندگان و هنرمندان در ایران در طول یک دوره ده ساله مابین سالهای ۱۳۶۷ الی ۱۳۷۷ .
محمد رسول اف که مدال نقره‌ای جشنواره سینمایی “تلورید” را برای این فیلم دریافت کرده بود، در ماه اوت گذشته پس از ورود به فرودگاه امام خمینی تهران، احضار و پاسپورت و لپ تاپ او توقیف شد. محمدرسول‌اف پس از نمایش این فیلم در جشنواره تلورید، مورد تشویق تماشاگران و تقدیر برگزارکنندگان جشنواره قرار گرفته بود.
محمد رسول اف در سال ۸۹ به اتهام “اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی و فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۶ سال حبس تعزیزی و ۲۰ سال محرومیت از فیلمسازی محکوم شد. او پس از تقلیل حکم زندان به یک سال در ماه مه سال گذشته با فیلم دستنوشته‌ها نمی سوزند به فستیوال «کن» رفت و جایزه بخش «نوعی نگاه» این جشنواره را از آن خود کرد. جایزه فیبرشی (فدراسیون منتقدین بین المللی) از دیگر جوایزی است که فیلم “دستنوشته‌ها نمی سوزند” به خود اختصاص داده 
است.


سپیده دم