۱۹ دی ۱۳۹۱

پدر زانیار مرادی محکوم به اعدام: پسرم بی گناه است؛ اتهام قتل به او برای زهرچشم گرفتن از من است

پدر زانیار مرادی، زندانی کردی که به اتهام “محاربه” و”مفسد فی الارض” به اعدام در ملاعام محکوم شده است در حالیکه در کردستان عراق به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: « متاسفانه من و مادر زانیار در کردستان عراق زندگی می کنیم و جز مادر و پدر پیر فامیل دیگری در مریوان ندارم. حالا از طریق دوستان زانیار شنیدم که او را از بندش در زندان رجایی شهر کرج به جای دیگری منتقل کردند و همین ما را خیلی نگران کرده است. من هیچ خبری از پسرم ندارم جز از طریق رسانه ها، به دلایل امنیتی زیاد هم نمی توانم به مادر و پدرم زنگ بزنم و فقط می دانم که دو بار آنها به ملاقات کابینی پسرم وقتی هنوز در زندان سنندج بوده رفتند.»

اقبال مرادی، پدر زانیار که عضو حزب کومله کردستان و مخالف دولت فعلی است در خصوص اتهام پسرش به قتل فرزند امام جمعه مریوان گفت: «آخر بچه ۲۰ ساله می تواند قاتل باشد؟ پسرم ۲۰ ماه پیش دستگیر شد و پس از گذشت ۱۷ ماه به او اتهام قتل و ترور زدند. اما مردم مریوان وحتی خود خانواده مقتول هم می دانند که زانیار و چند بچه دیگر این کار را نکرده اند.همه مردم مریوان حتی خانواده مقتول می دانند که قاتل قتل های اخیر در مریوان کسی جز نظام نیست و به این بچه ها مربوط نمی شود.»
اقبال مرادی درخصوص اینکه آیا پسرش نیز عضو حزب کومله کردستان بوده است، گفت: « او هیچ فعالیت سیاسی نداشت و فقط درس می خواند و کار می کرد. زانیار با ما در کردستان عراق زندگی می کرد تا اینکه به دلیل وضعیت جسمی و تنهایی پدر ومادرم او را به کردستان پیش آنها فرستادم. او را یک ماه پس از ترور پسر امام جمعه مریوان دستگیر کردند، اوایل دستگیری فکر می کردم دلیل دستگیریش فعالیت های سیاسی من است اما چند ماه از طریق تلویزیون شنیدیم که نام او همراه با چند نفر دیگر به عنوان تروریسم خوانده شد. »
اقبال مرادی درباره دلیل دستگیری پسرش که هیچ سابق فعالیت سیاسی نداشته است، گفت:« من عضو حزب کومله کردستان عراق هستم و نظام جمهوری اسلامی خصومت دیرینه ی با من دارد و چند بار نیز اقدام به ترور ناموفق من کرده است. به نظرم با دستگیری پسرم و زدن چنین اتهامی به او می خواسته اند از من زهر چشم بگیرند اما دلیل دیگرش هم قطعا ناشی از ضعف دولت است، وقتی نظام دچار بحران های سیاسی و اجتماعی می شود شروع به خشونت ورزی و کشتن می کند.»
اقبال مرادی، پدر محکوم به اعدام که خود در اوایل دهه ۶۰ به مدت پنج سال زندانی زندان سنندج بوده است، گفت:« زانیار اصلا فعالیت سیاسی نداشت ولی ما در خانواده سیاسی بزرگ شدیم که به دلیل دشمنی با نظام کاملا شهره است. من خودم حدود ۳۰ سال است که به عنوان فعال سیاسی در کردستان عراق و ایران مبارز کردم و خانواده ما در مریوان به دلیل سابقه فعالیت های سیاسیش کاملا آشناست. اما پسرم واقعا مشغول کار کردن و درس خواندن بود. فکر نمی کردم که نظام اینقدر پوسیده باشد که بچه ای را قربانی کند. من اوایل دهه ۶۰ بازداشت شدم و ۵ سال در زندان بودم و حدود ۹ سال در خاک عراق هستم.»
پدر زانیار مرادی درباره درخواستش از سازمان های حقوق بشری گفت:« من اول باید از آنها تشکر کنم که صدای فرزند من و دیگر بچه های مظلوم را به گوش جهان می رساند و بعد هم درخواست کمک دارم که نه فقط پسر من بلکه تمام زندانیانی که قربانی نظام شده اند را آزاد کنند.»
پدر زانیار مرادی که تقریبا ۹ سال پیش به عراق رفته است، گفت:«من در عراق هستم و کسی را در مریوان ندارم که دنبال کارهای پرونده اش را بگیرد. من نمی توانم کاری برای پسرم انجام دهم جز اینکه از طریق رسانه ها از پرونده پسرم خبر بگیرم. امیدوارم صدای ما و بچه هایمان را سازمان های فعال حقوق بشری بشنوند.همان رنج نامه ای که پسرم همراه با زندانی محکوم به اعدام دیگری از زندان منتشر کردند دلیل بر بیگناهی شان است. »
زانیار مرادی به همراه لقمان مرادی روز چهارشنبه اول دی ماه، به حکم قاضی صلواتی در دادگاه شعبه ۱۵ انقلاب تهران، با اتهام عضویت در حزب “کومله” و دست داشتن در قتل پسر امام جمعه مریوان در شامگاه ۱۴ تیر ۱۳۸۸ به اعدام محکوم کرده است. این درحالیست که این دو زندانی اعلام کرده اند زیر شکنجه مجبور و تهدید به تجاوز جنسی به پذیرفتن قتل شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر