۱ دی ۱۳۹۱

سه بحران احتمالی ایران در سال ۲۰۱۳


علاوه بر مشکلات جاری اقتصادی که بعید به نظر می رسد در سال آینده رفع شوند، ایران احتمالا در سال ۲۰۱۳ با سه بحران مواجه خواهد شد.
 اولین بحران احتمال بروز ناآرامی های عمومی پیرامون انتخاب رئیس جمهور بعد از احمدی نژاد است که برای سه بار متوالی نمی تواند کاندیدای ریاست جمهوری شود.
 بحران دوم احتمال از کار افتادگی یا مرگ علی خامنه ای رهبر ایران است که ممکن است منازعات دستیابی به قدرت پس از او زمینه را برای ناآرامی های عمومی فراهم کند.
 بحران سوم احتمال وخیم تر شدن بحران هسته ای ایران و حمله نظامی آمریکا یا اسراییل (یا هر دو) به منظور جلوگیری تهران از دستیابی به سلاح هسته ای است.
از بین این سه بحران، بحران انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ که از هم اکنون زمان بندی آن نیز معین شده محتمل تر است. احتمال بروز منازعه نظامی بر سر برنامه هسته ای ایران بستگی به تصمیمات اتخاذ شده در واشنگتن و اورشلیم دارد در حالیکه احتمال بروز بحران برای تعیین مقام رهبری بعدی بستگی به وضعیت سلامتی خامنه ای دارد. اما پرسش اصلی در مورد بحران های احتمالی این است که این بحران ها چه تاثیری بر قدرت و ثبات رژیم جمهوری اسلامی خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر